Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach samorządowych zarządzonych na 7 kwietnia 2024 r.
Możesz wziąć udział w wyborach samorządowych głosując przez pełnomocnika, jeśli masz prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) i:
- skończysz 60 lat najpóźniej w dniu głosowania (7 kwietnia 2024 r.) lub
- masz orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.
Masz prawo do głosowania w wyborach, jeśli:
- nie ubezwłasnowolniono Cię,
- Trybunał Stanu nie orzekł, że pozbawia Cię praw wyborczych,
- nie pozbawiono Cię praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu.
[!] Wnioski o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania można składać tylko do 29 marca 2024 r.
Krok po kroku
- Przygotuj wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Wymagane dokumenty.
- Dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
[!] Jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów określonych w przepisach, w terminie 3 dni od dnia otrzymania wniosku wezwiemy Cię do usunięcia wad wniosku. Będziesz miał na to 3 dni. Jeśli tego nie zrobisz odmówimy sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania. - Urzędnik skontaktuje się z Tobą w celu ustalenia terminu sporządzenia aktu pełnomocnictwa.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony i podpisany wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.
- Wypełniona i podpisana zgoda osoby, która ma być pełnomocnikiem, na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
- Kopia aktualnego orzeczenia o ustaleniu stopnia niepełnosprawności.
[!] Nie musisz dołączać dokumentu, jeśli najpóźniej w dniu głosowania kończysz 60 lat. - Do wglądu dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość, np. dowód osobisty, paszport.
- Kopia dokumentu potwierdzającego, że osoba, której ma być udzielone pełnomocnictwo do głosowania, pozostaje z wyborcą w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za wydanie aktu pełnomocnictwa do głosowania.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Dobra z siedzibą w Wołczkowie przy ul. Lipowej 51, w którym ujęto Cię w obwodzie głosowania właściwym dla Twojego adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania,
- przez internet na stronie www.gov.pl,
- pocztą na adres Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Dobra, ul. Lipowa 51, 72-003 Wołczkowo, w którym ujęto Cię w obwodzie głosowania właściwym dla Twojego adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania.
Składam wniosek osobiście:
- Pobierz i wypełnij wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.
- Uzyskaj pisemną zgodę osoby, która ma być pełnomocnikiem, na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
- Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami w Wydziale Spraw Obywatelskich w Wołczkowie, w którym ujęto Cię w obwodzie głosowania właściwym dla Twojego adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania.
- Urzędnik skontaktuje się z Tobą aby ustalić termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa.
- Akt pełnomocnictwa zostanie sporządzony:
- w Wydziale Spraw Obywatelskich
- na obszarze gminy poza miejscem Twojego zamieszkania , jeśli zwrócisz się o to we wniosku.
- W miejscu Twojego zamieszkania
Składam wniosek przez internet:
Jeśli chcesz sporządzić akt pełnomocnictwa do głosowania przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
- Wejdź na stronę www.gov.pl.
- Kliknij przycisk Złóż wniosek.
- System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
- Postępuj zgodnie z pojawiającymi się komunikatami.
- Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Dobra z siedzibą w Wołczkowie przy ul. Lipowej 51.
Termin odpowiedzi
Twój wniosek rozpatrzymy niezwłocznie.
Tryb odwoławczy
W tej sprawie nie możesz się odwołać.
Uwagi
- Jeśli nie możesz lub nie umiesz złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
- Masz prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Aby cofnąć pełnomocnictwo do głosowania musisz, najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów:
- złożyć oświadczenie Wójtowi Gminy Dobra lub
- doręczyć takie oświadczenie właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
- Pełnomocnikiem może być osoba, która ma prawo wybierania (czynne prawo wyborcze).
- Pełnomocnikiem nie może zostać:
- osoba, która wchodzi w skład obwodowej komisji właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania,
- mąż zaufania,
- kandydat w danych wyborach.
- Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby.
- Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć od dwóch osób, jeśli co najmniej jedną z nich jest:
- wstępny (np. ojciec, matka, dziadek, babcia),
- zstępny (np. syn, córka, wnuk, wnuczka),
- małżonek,
- rodzeństwo,
- osoba, która pozostaje w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
- Pełnomocnictwo do głosowania wygasa z mocy prawa w przypadku:
- śmierci osoby, która udzieliła pełnomocnictwa do głosowania lub utraty przez nią prawa wybierania,
- śmierci pełnomocnika lub utraty przez niego prawa wybierania,
- gdy okaże się, że pełnomocnikiem jest osoba wchodząca w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa, mąż zaufania lub kandydat w wyborach,
- osoba, która udzieliła pełnomocnictwa do głosowania, zagłosowała w wyborach zanim zrobił to pełnomocnik.
- Jeśli zgłosisz zamiar głosowania korespondencyjnego, to nie możesz udzielić pełnomocnictwa do głosowania
- Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika nie jest możliwe w przypadku głosowania w obwodach odrębnych (np. szpital, DPS, areszt śledczy).
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2024 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Maria Komajda - Kosińska Data wytworzenia:
20 lut 2024
Osoba dodająca informacje
Kinga Kowalewska Data publikacji:
20 lut 2024, godz. 11:45
Osoba aktualizująca informacje
Kinga Kowalewska Data aktualizacji:
20 lut 2024, godz. 11:48