Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Dobra

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Obwieszczenie do stron IV - Budowa kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym w zlewni zbiornika Zb14 i urządzeniami do podczyszczania wód deszczowych, przepompownią ścieków sanitarnych z rurociągiem tłocznym oraz przebudową kolidującego istniejącego uzbrojenia w Mierzynie i Szczecinie

Dobra, dnia 15 marca 2010 roku
Nasz znak: WSO.Oś. MM – 7627 – 23/09/10                    
Obwieszczenie do stron

Na podstawie  art.49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98 Poz. 1071 z późniejszymi zmianami) oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227) Wójt Gminy Dobra zawiadamia strony, iż w dniu 8 marca 2010 r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach  dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym w zlewni zbiornika Zb14 i urządzeniami do podczyszczania wód deszczowych, przepompownią ścieków sanitarnych z rurociągiem tłocznym oraz przebudową kolidującego istniejącego uzbrojenia w Mierzynie i Szczecinie” o następującej treści:

  DECYZJA    

Na podstawie art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4 i ust. 4 oraz art. 80 ust. 1, ust. 2 , art. 82 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt. 72a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana Zbigniewa Wożniaka z Biura Projektów INBUD S.C występującego z up. Inwestora - Gminy Dobra i przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

  ustalam

środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym w zlewni zbiornika Zb14 i urządzeniami do podczyszczania wód deszczowych, przepompownią ścieków sanitarnych z rurociągiem tłocznym oraz przebudową kolidującego istniejącego uzbrojenia w Mierzynie i Szczecinie” i jednocześnie:

 

I.       określam:

 
  1. rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
 

Planowane przedsięwzięcia obejmuje budowę:

  1. kanalizacji deszczowej grawitacyjnej w zlewni cieku Wierzbak, która ma na celu odprowadzanie wód deszczowych z terenu Mierzyna do odbiornika, którym jest istniejący kanał deszczowy f1,00 m. w rejonie ul. Spółdzielców, włączony do cieku Wierzbak;
  2. zbiornika retencyjnego ZB14 wraz z drogą dojazdową, zlokalizowanego przed wylotem do zaprojektowanego kanału f1,00 m., włączonego do istniejącego kanału deszczowego f1,00 m., w rejonie ul. Spółdzielców;
  3. separatora do podczyszczania wód deszczowych jw., zlokalizowanego na terenie zbiornika retencyjnego za studzienką przelewową do zbiornika ZB14;
  4. przepompowni ścieków komunalnych, która przejmie całą ilość ścieków dopływających do likwidowanej oczyszczalni ścieków w Mierzynie i przetłoczy je do kanalizacji Miasta Szczecina (ul. Sandomierska).

Inwestycja będzie prowadzona na terenie działek:

  1. Mierzyn; 44/23, 135/13, 149/7, 151/1, 152/1, 153/1, 156/1, 156/2, 305/4, 308, 319, 320, 364/52, 364/68, 364/80, 364/92, 364/99, 364/124, 364/144, 364/145, 364/158, 364/159, 364/174, 364/175, 364/220, 364/221, 364/234, 364/252, 364/280, 364/285, 387, 393, 560, 38/4, 40/3, 47/6, 67/1, 67/3, 69/10, 69/11, 71/1, 71/2, 71/3, 75/1, 75/8, 80/7, 81/1, 82/8, 100/3, 113/1, 113/15, 113/141, 113/142, 113/143, 113/48, 113/49, 113/78, 113/79, 113/89, 113/133, 275/38, 276/4, 305/7, 306, 307, 309, 314, 315, 317, 338/2, 582, 911/14, 207/2, 217/1, 217/18, 218, 254/25, 257/22, 257/48, 257/49, 257/51, 257/55, 257/65, 318, 321, 322, 323, 324, 325, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 596, 597, 598, gmina Dobra.
  2. Szczecin; 1/3, 1/5, 2 obręb Szczecin 2091 oraz   24/2, 26/2, 35/11, 35/12, 35/13, 35/14, 35/15, 35/16, 36/1, 36/7, 30/2, 35/21 obręb Szczecin 2092.
 
  1. warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

W zakresie ochrony powietrza przed nadmiernym zanieczyszczeniem oraz emisją hałasu do środowiska:

1.      ograniczyć czas pracy silników spalinowych, maszyn budowlanych i samochodów na biegu jałowym,

2.      ograniczyć prędkość jazdy pojazdów samochodowych w rejonie budowy,

3.      ograniczać ilość zanieczyszczeń gazowych przenikających do powietrza atmosferycznego podczas spawania rurociągów,

4.      postępować w sposób uważny w przypadku pracy z materiałami sypkimi, w tym przykrywać plandekami skrzynie ładunkowe samochodów transportujących materiały sypkie (również ziemię z wykopów),

5.      głośne prace budowlane prowadzić w porze dziennej, tj. od godz. 6.00 do godz. 22.00,

6.      przewidzieć lokalizację bazy obsługi planowanego przedsięwzięcia oraz gromadzenie sprzętu w rejonie najmniejszej uciążliwości dla środowiska i ludzi,

7.      stosować najmniej uciążliwe pod względem akustycznym technologie prowadzenia prac budowlanych, nowoczesny, odpowiednio wyciszony i sprawny technicznie sprzęt,

8.      wyłączać zbędne, nieużywane w danym momencie urządzenia, maszyny i narzędzia emitujące hałas,

9.      kontrolować prawidłowy stan utrzymania sprzętu budowlanego oraz pojazdów transportowych.

 

W zakresie ochrony środowiska gruntowo – wodnego zapewnić prowadzenie robót budowlanych w sposób pozwalający na uniknięcie zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego odpadami stałymi i ciekłymi, w tym:

 

1.      utrzymać porządek na terenie budowy i jej zaplecza,

2.      zapewnić zaplecze socjalne dla pracowników,

3.      stosować maszyny i pojazdy sprawne technicznie,

4.      podczas prowadzenia prac, nie dopuszczać do zanieczyszczenia wykopów szczególnie substancjami ropopochodnymi,

5.      w przypadku rozlewu produktów naftowych z maszyn i pojazdów, zastosować odpowiednie środki zabezpieczające przedostanie się szkodliwych substancji do wód i do ziemi,

6.      materiały pochodzące z budowy gromadzić w wydzielonych do tego miejscach i zagospodarować w sposób bezpieczny dla środowiska.

       

W zakresie gospodarki odpadami:

 

1.      w fazie budowy prowadzić ewidencję zużywanych surowców, paliw oraz wytwarzanych odpadów,

2.      prowadzić ewidencję ilościowo – jakościową odpadów, zgodnie z przyjętą klasyfikacją odpadów,

3.      podjąć działania mające na celu zminimalizowanie ilość powstających odpadów,

4.      wytworzone odpady magazynować selektywnie, w miejscach do tego przystosowanych, w sposób najmniej zagrażający środowisku, a następnie zagospodarować zgodnie z przepisami,

5.      zapewnić regularny odbiór odpadów.

   
  1. wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji pozwoleniu na budowę;
 

W zakresie wykonywania prac realizacyjnych zastosować rozwiązania dla projektu budowlanego:

1.      projekt budowlany należy uzgodnić w zakresie wymogów sanitarno- zdrowotnych,

2.      w toku prac projektowych należy zastosować rozwiązania techniczno- technologiczne,

3.      planowane przedsięwzięcie należy zaprojektować, wykonać i eksploatować w sposób wykluczający przedostawanie się zanieczyszczeń do środowiska, zapobiegający sytuacjom awaryjnym oraz ograniczający ich skutki dla ludzi i środowiska,

4.      zaplecze budowlane, miejsca gromadzenia odpadów i materiałów zorganizować i prowadzić zapewniając oszczędne korzystanie z terenu, a po zakończeniu prac teren uporządkować,

5.      unikać lokalizacji placów składowych i zaplecza budowlanego w obrębie zasięgu koron drzew,

6.      wycinkę drzew ograniczyć do minimum i prowadzić poza okresem lęgowym ptaków oraz poza sezonem wegetacyjnym drzew, tj. poza okresem 1 marca – 31 października,

7.      wszelkie prace prowadzone w pobliżu drzew wykonywać ze szczególną ostrożnością, aby roboty ziemne nie spowodowały uszkodzenia lub osłabienia ich systemów korzeniowych, np. w przypadku odkrycia korzeni drzew należy je zabezpieczyć oraz nie dopuszczać do przesuszania warstwy gleby, w której znajdują się korzenie,

8.      przy projektowaniu i wykonawstwie wskazany jest wybór technologii i prac, który w najmniejszym stopniu będzie ingerował w środowisko gruntowo – wodne i przyrodnicze,

9.      sieci kanalizacji deszczowej zaprojektować i wykonać z materiałów trwałych o szczelnych przyłączach,

10. sieci kanalizacji sanitarnej zaprojektować i wykonać z materiałów trwałych, odpornych na działanie ścieków o szczelnych połączeniach, uniemożliwiających przedostanie się ścieków do ziemi i wód podziemnych,

11. w miejscu występowania przeszkód i utrudnień terenowych (drogi, zbliżenia do drzew itp.) w miarę możliwości wykorzystać metodę przecisku kontrolowanego,

12. w celu uniknięcia osiadania budynków należy zastosować ścianki szczelne albo mikrotunel dla budowy kanałów,

13. prowadzenie odwodnień wykonać jedynie w niezbędnym zakresie, w sposób ograniczający oddziaływanie odwodnień na tereny sąsiednie,

14. prowadzić właściwy system odwodnienia wykopów budowlanych, mając na uwadze utrzymanie ich bez wody stojącej, które należy odprowadzić do istniejącej sieci sanitarnej,

15. zapewnić właściwą organizację pracy i przestrzeganie reżimów technologicznych,

16. ziemię z prac ziemnych należy zagospodarować na placu budowy, a jej nadmiar zagospodarować zgodnie z przepisami,

17. przy wykonywaniu wykopów warstwę humusową gleby, tj. ok. 20 cm, odkładać w osobne miejsce, a po zakończeniu przedsięwzięcia wykorzystać do rekultywacji terenu,

18. zapewnić prowadzenie prac budowlanych pod nadzorem organu ochrony zabytków,

19. po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia teren uporządkować,

20. zastosować na etapie projektowania, wykonawstwa i eksploatacji rozwiązania charakteryzujące się bezpieczeństwem ekologicznym.

21. przeprowadzić próby szczelności rurociągu tłocznego, kanalizacji deszczowej i kanałów sanitarnych przed ich oddaniem do eksploatacji, wody z prób odprowadzić do istniejących sieci,

22. przeprowadzać stałą kontrolę sieci i urządzeń w czasie eksploatacji.

   

II.    nie nakładam obowiązku:

 

1.      przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę.

    UZASADNIENIE  

Zgodnie z art. 71, ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:

1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;

2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

W związku z art. 173, ust. 2 w/w ustawy, przedsięwzięcia mogące zawsze i potencjalnie oddziaływać na środowisko wymienione są w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia              9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 roku Nr 257, Poz. 2573 ze zm. )

W wyniku analizy wniosku ustalono, że w myśl § 3 ust 1 pkt. 72a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 roku Nr 257, Poz. 2573, z późniejszymi zmianami) - planowana inwestycja zaliczana jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

 

W oparciu o art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227), zgodnie z wnioskiem Spółki cywilnej INBUD reprezentowanej przez Pana Zbigniewa Woźniaka występującej z upoważnienia inwestora - Gminy Dobra, zwrócono się z zapytaniem do organu ochrony środowiska Starostwa Powiatowego i Powiatowego Inspektora Sanitarnego, czy istnieje obowiązek przeprowadzenia procedury oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 61 § 4 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. Nr 98 poz. 1071, z późn. zmianami), w  powyższej sprawie została obwieszczona Stronom przez Wójta Gminy Dobra informacja o wszczęciu postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Niniejsza informacja została udostępniona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Dobrej oraz wywieszona na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Dobrej oraz Wołczkowie i tablicy ogłoszeń sołeckich w Mierzynie. Obwieszczenie do stron oraz dokumentacja w/w sprawie została również przesłana pismem z dnia 24 sierpnia 2009 roku do Urzędu Miasta Szczecina, przez wzgląd na fakt, iż przedsięwzięcie częściowo będzie prowadzone na terenie miasta Szczecin. Zgodnie z art. 75 ust.4 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r nr 199 poz. 1227) – w przypadku przedsięwzięcia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 4, wykraczającego poza obszar jednej gminy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowane to przedsięwzięcie, w porozumieniu z zainteresowanymi wójtami, burmistrzami, prezydentami miast.

Starosta Policki w postanowieniu z dnia 11 września 2009 roku znak: SR.AR.7633-17.1/09, wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

            Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Policach pismem znak: PS.NZ.4071-30/09, wydał opinię sanitarną z dnia 14 września 2009, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.

            29 września 2009 roku Wójt Gminy wydał postanowienie o nałożeniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.

Po otrzymaniu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko Wójt Gminy wystąpił z prośbą o uzgodnienie realizacji inwestycji do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i Starosty Polickiego pismem z dnia 18 listopada 2009 roku.

20 listopada 2009 roku działając na podstawie art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) zawiadomił, o wszczęciu procedury przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, składania uwag i wniosków w formie pisemnej, elektronicznej i ustnej, w terminie 21 dni. Obwieszczenie zostało zamieszczone na tablicach ogłoszeń sołectwa, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, na stronie bip urzędu oraz przesłane do Urzędu Miasta w Szczecinie celem poinformowania społeczeństwa w miejscu prowadzenia inwestycji. W wyniku przeprowadzenia procedury z udziałem społeczeństwa do urzędu nie wpłynęły żadne wnioski. Obwieszczenia z potwierdzonymi terminami wywieszenia zostały załączone do akt sprawy.

            W myśl art. 156 -w odniesieniu do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, z wyłączeniem przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, starostowie wykonują zadania regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, w zakresie dotyczącym opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w terminie roku od dnia wejścia w życie w/w ustawy.

W związku z powyższym Starosta Policki przekazał dokumenty dot. sprawy celem rozpatrzenia postanowieniem z dnia 8 grudnia 2009 roku , znak pisma;SR.MP.7633-D/23/09 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie.

W dniu 17 grudnia 2009 roku do Urzędu Gminy Dobra wpłynęło postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, w którym zaopiniował pozytywnie realizację przedsięwzięcia w zakresie wpływu na zdrowie i życie ludzi oraz stwierdził, że realizacja przedsięwzięcia przy zapewnieniu prawidłowej eksploatacji, prowadzeniu monitoringu i spełnieniu podanych warunków nie powinna naruszyć warunków higieniczno- zdrowotnych oraz stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi.

            Następnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie uzgodnił realizację przedsięwzięcia postanowieniem z dnia 26 stycznia 2010 roku i określił szereg warunków jakie należy uwzględnić przy realizacji inwestycji.

            Warunki i wnioski zawarte w uzgodnieniach Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i RDOŚ zostały wzięte pod uwagę i uwzględnione w całości w treści decyzji.

            Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ poinformował strony poprzez obwieszczenie o możliwości zapoznania się z aktami sprawy i wypowiedzenia zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).

            Następnie organ przesłał projekt decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wglądu i zaopiniowania Prezydentowi Miasta Szczecina, na terenie którego będzie realizowana część inwestycji. Prezydent Miasta Szczecina w piśmie z dnia 3 marca 2010 r, znak; WGKIOŚ.II.GK-7691/I/2-3/09 nie wniósł uwag i zastrzeżeń co do treści decyzji.

            Organ wydał decyzję biorąc pod uwagę:

  • warunki uzgodnień i opinii,
  • ustalenia zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
  • wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa;

- zgodnie z art. 80, ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)

            W raporcie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przeanalizowano oddziaływanie planowanej inwestycji w zakresie oddziaływania akustycznego, oddziaływania na wody powierzchniowe i podziemne, zanieczyszczenia gleb, zagrożenia odpadami, zanieczyszczenia powietrza, oddziaływania na florę i faunę. Na podstawie tych analiz określono oddziaływania i ewentualne zagrożenia wynikające z realizacji przedmiotowej inwestycji. Z załączonego raportu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko wynika co następuje:

 

Projektowane przedsięwzięcie będzie realizowane w rejonie miejscowości Mierzyn, po stronie północnej i południowej ulicy Lubieszyńskiej.Obejmuje ono istniejące ulice o różnej nawierzchni oraz ich sąsiedztwo. Po stronie południowej ulicy Lubieszyńskiej projektowane przedsięwzięcie częściowo będzie realizowane po użytkach ornych.

Dla projektowanego przedsięwzięcia została wykonana inwentaryzacja drzew i krzewów, w której zostały wyznaczone drzewa i krzewy kolidujące z jego budową. W granicach terenu przedsięwzięcia rosną pospolite i częste gatunki drzew i krzewów. Zezwolenie na ich ewentualną wycinkę będzie ustalone na drodze odrębnych decyzji Wójta Gminy Dobra i Starosty Powiatu Polickiego. W granicach terenu planowanego przedsięwzięcia występuje również roślinność ruderalna, porastająca otoczenie dróg i ulic, sąsiedztwo budynków i płotów. Roślinność ruderalna porasta pozostawione odłogiem grunty orne oraz zaniedbane i suche rowy melioracyjne.

Omawiany teren nie jest ostoją faunistyczną i nie znajduje się w granicach stref faunistycznych, wyznaczonych w granicach Gminy Dobra Szczecińska i Miasta Szczecin. Są tam siedliska o niewielkiej wartości biocenotycznej. Niezainwestowanie grunty porasta typowa i częsta roślinność zielna.

Celem przedsięwzięcia jest wykonanie sieci kanalizacji deszczowej umożliwiającej odprowadzenie wód deszczowych z terenu objętego opracowaniem do odbiornika, jakim jest ciek Wierzbak poprzez zaprojektowany uprzednio kolektor ø 1,00 m ÷ 1,20 m                          ( z separatorem) w ulicy Spółdzielców i istniejący kolektor deszczowy ø 1,00 m od ul. Spółdzielców do wylotu do cieku na terenie Szczecina.

 Zaplanowano również wybudowanie zbiornika retencyjnego, do którego będzie kierowany nadmiar wody w przypadku wyższych opadów deszczu. Zbiornik będzie zlokalizowany na terenie istniejącej oczyszczalni ścieków sanitarnych w Mierzynie, która zostanie zlikwidowana. Wylot ze zbiornika i kanału obiegowego przewidziano do zaprojektowanego w ul. Spółdzielców kanału deszczowego   ø 1,00 m.

Projektowana sieć kanalizacyjna przejmie również wody melioracyjne, które obecnie odprowadzane są istniejącym systemem kanałów i drenaży. Celem przedsięwzięcia jest też dostosowanie istniejącej sieci melioracyjnej do potrzeb związanych z rozwojem gminy Dobra i zmianą sposobu zagospodarowania terenu.

Planuje się również wybudowanie przepompowni ścieków, w miejscu likwidowanej oczyszczalni ścieków w Mierzynie i przetłoczenie ich do kanalizacji Miasta Szczecina.

Z uwagi na kolizje z projektowanymi kanałami deszczowymi przewiduje się przebudowę odcinków kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i gazowej.

Planowana budowa kanalizacji deszczowej dla Mierzyna oraz likwidacja oczyszczalni ścieków w Mierzynie, z przerzuceniem ścieków rurociągiem tłocznym do kanalizacji sanitarnej Miasta Szczecina, które stanowią część zadania regulacji gospodarki wodno-ściekowej gm. Dobra, będzie miała istotny wpływ na jakość wód cieku Wierzbak a tym samym rzeki Odry. Realizacja inwestycji wyeliminuje zrzut ścieków oczyszczonych z oczyszczalni w Mierzynie do wód powierzchniowych cieku Wierzbak, jako główne źródło zanieczyszczeń. Dotychczasowa oczyszczalnia zostanie zlikwidowana, a ścieki zostaną przekazane do kanalizacji sanitarnej Szczecina i dalej na oczyszczalnie mechaniczno- biologiczną „Pomorzany”.

Aktualnie sieć melioracyjna na rozpatrywanej zlewni jest w bardzo złym stanie technicznym, a jej sprawne funkcjonowanie i możliwość odprowadzenia wód deszczowych jest znacznie ograniczona. Istniejąca sieć melioracyjna połączona jest ściśle z kanalizacją deszczową odprowadzając wody deszczowe głównie w miejscach zabudowanych. Zarówno rowy jak i kanały są w złym stanie technicznym z powodu wieku jak i braku odpowiedniej konserwacji. Cieki przechodzące wyraźnymi dolinami są zamulone i zarośnięte, rurociągi zabudowane są również zamulone oraz rozszczelnione a studzienki rewizyjne często bez włazów, niektóre całkowicie zasypane i zdewastowane. Wloty z rowów otwartych do rurociągów są podtopione, nie zaopatrzone w kraty.

Autor raportu podaje, iż w granicach terenu, gdzie zostanie przeprowadzona inwestycja nie ma jezior i stawów, torfowisk i mokradeł, gruntów stale podtopionych itp..

Jest to uargumentowane faktem, iż sieć zostanie poprowadzona w istniejących pasach drogowych jak również na gruntach ornych i nie będzie ona przebiegała przez grunty o płytkim zaleganiu wód. Należy jednak uwzględnić, iż w niektórych rejonach Mierzyna tereny są podmokłe, gdyż wody deszczowe, które nie mają możliwości ujścia zbierają się w naturalnych zagłębieniach terenu. Realizacja inwestycji pozwoli na odbiór wód deszczowych z terenu Mierzyna i w przyszłości wpłynie pozytywnie na zredukowanie tego typu zjawisk.

W trakcie budowy kanalizacji mogą wystąpić zaburzenia stosunków wodnych w obszarze sąsiadującym z miejscem wykonywania wykopów. Zazwyczaj oddziaływania te nie mają trwałego charakteru i ustępują po zasypaniu wykopu i rekultywacji terenu. Wykopy, których głębokość sięga nawet do 3 - 5 m ppt., mają drenujące oddziaływania na płytkie wody gruntowe, w sytuacji gdy ich zwierciadło występuje powyżej dna wykopu. Nieznacznym przeobrażeniom środowiska wodnego podlegają obszary, gdzie zwierciadło wody występuje głębiej niż dno wykopu kanalizacyjnego.

Obszary o płytkim zaleganiu wód gruntowych podlegają znacznym, ale czasowym przekształceniom. Jest to krótkotrwała, lokalna zmiana warunków hydrodynamicznych i nie będzie miała wpływu na jakość wód podziemnych tego poziomu. Zasypanie wykopu powoduje zazwyczaj ustąpienie zaburzeń odpływu wód podziemnych.

W trakcie prowadzenia prac budowlanych przewiduje się szeroki zakres prac ziemnych, rozbiórkę fragmentów istniejącej nawierzchni drogowych i chodników. W trakcie tych prac wytwarzane będą odpady, których właściwe zagospodarowanie ograniczy wpływ etapu budowy na środowisko gruntowo-wodne. W trakcie prowadzenia prac budowlanych zostaną wytworzone odpady należące do 17 grupy wymienionej w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. Nr 112, poz. 1206) – odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz drogowych.

Odpady te mogą zostać zagospodarowana poprzez zagospodarowanie masy ziemi z wykopów na placu budowy,             przekazanie specjalistycznym firmom do odzysku bądź unieszkodliwienia bądź przekazanie na składowisko komunalne.

W trakcie realizacji inwestycji wystąpią również okresowe oddziaływania akustyczne i wibracje spowodowane pracą ciężkich maszyn budowlanych i pojazdów transportowych. Emisja ta ustanie po zakończeniu fazy realizacji. Eksploatacja kanalizacji deszczowej i sanitarnej nie jest związana z emisją hałasu do środowiska. Jedynymi źródłami hałasu mogą być pompy w planowanej przepompowni ścieków sanitarnych. Planowana przepompownia jest zlokalizowana na terenie zbiornika retencyjnego ZB14. Mając na uwadze lokalizację przepompowni oraz ekranowanie pomp poprzez konstrukcje studni można stwierdzić, iż nie będą one źródłem odczuwalnego hałasu, tym bardziej nie będą źródłem ponadnormatywnej emisji hałasu do środowiska.

Na etapie budowy największa intensywność gazów i pyłów do powietrza pochodzić będzie ze środków transportu i maszyn budowlanych oraz w wyniku przemieszczania mas ziemi. Wymienione emisje są typowe dla okresu budowy i znikną one wraz z zakończeniem prac inwestycyjnych. Ograniczenie emisji w czasie prowadzenia budowy powinno wynikać z doboru właściwego sprzętu i pojazdów oraz ich prawidłowej eksploatacji jak również poprzez prawidłową organizację pracy. Eksploatacja sieci kanalizacyjnej nie jest związana z emisją gazów i pyłów do powietrza. W fazie eksploatacji kanalizacji nie powinny występować żadne negatywne oddziaływania na powietrze atmosferyczne. Również w przypadku planowanej przepompowni ścieków sanitarnych, nie przewidziano w Raporcie negatywnego oddziaływania na środowisko, gdyż przyjęte rozwiązania zapewniają pełną hermetyzację tych obiektów.

Na podstawie Waloryzacji Przyrodniczej Gminy Dobra stwierdza się, że wyznaczony pod projektowaną inwestycję teren nie jest objęty żadnymi ustanowionymi prawnie i proponowanymi do utworzenia formami ochrony przyrody. Również nie graniczy bezpośrednio z żadnymi formami ochrony przyrody. Znajduje się on poza granicami ustanowionych prawnie lub proponowanych do wprowadzenia: rezerwatów przyrody, obszarów chronionego krajobrazu, zespołów przyrodniczo – krajobrazowych i użytków ekologicznych.

W granicach wyznaczonego pod projektowaną inwestycję terenu nie ma pomników przyrody ożywionej i nieożywionej. Nie ma tam stanowisk chronionych prawnie gatunków roślin i zwierząt, jak też stref faunistycznych. Omawiany teren nie znajduje się w granicach korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w gminie Dobra na podstawie Waloryzacji Przyrodniczej.Część terenu po stronie południowej ulicy Zeusa jest oddalona o ok. 600 m od granicy proponowanego użytku ekologicznego UE-10. 

Po stronie północnej ulicy Lubieszyńskiej, tj. w odległości ok. 550 m od ulicy Zeusa, znajduje się obszar cenny przyrodniczo OC-6.

Inne proponowane w Waloryzacji Przyrodniczej Gminy Dobra formy ochrony przyrody, znajdują się w znacznie większych odległościach. Teren przedsięwzięcia nie znajduje się w granicach projektowanych i proponowanych form ochrony przyrody, wyznaczonych w granicach miasta Szczecina na podstawie Waloryzacji Przyrodniczej. W rejonie jego usytuowania nie ma takich form ochrony przyrody.

W granicach terenu przedsięwzięcia, gdzie będą wykonywane prace budowlane, nie ma siedlisk z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej oraz nie ma gatunków roślin i zwierząt z Załącznika II Dyrektywy Siedliskowej.

Teren ten nie znajduje się w granicach, obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000, specjalnych obszarów ochrony siedlisk Natura 2000, projektowanych obszarów Natura 2000 wg wykazu Ministerstwa Środowiska,

Tereny te znajdują się w odległości:

- ok. 6500 m od granicy obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Dolina Dolnej Odry” PLB320003,

- ok. 6500 m od granicy specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 „Dolna Odra” PLH320037,

- ok. 8600 m od granicy obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Jezioro Świdwie” PLB320006.

Biorąc pod uwagę powyższe odległości stwierdza się, że ze strony budowy oraz eksploatacji projektowanego przedsięwzięcia nie wystąpi negatywny wpływ na siedliska oraz gatunki roślin i zwierząt, jak też integralność i spójność wymienionych obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie usytuowane jest częściowo w strefie:

-A - ścisłej ochrony konserwatorskiej,

- obiektów w ewidencji konserwatorskiej.

W związku z powyższym istnieje konieczność uzyskania każdorazowo zezwolenia służb ochrony zabytków na wszelkie prace remontowo - budowlane, oraz uzyskania opinii służb ochrony zabytków przed wydaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu i uzgodnienia dokumentacji projektowej.

Realizacja przedsięwzięcia zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz z ustaleniami organu ds. ochrony zabytków nie będzie negatywnie oddziaływać na dobra materialne, zabytki i krajobraz kulturowy.

Lokalizacja i zakres przedsięwzięcia są zgodne z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego gminy Dobra).

Działki położone w obrębie ewidencyjnym Mierzyn 2:

-        nr: 275/38, 338/2, zostały ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwalą Rady Gminy Nr 11/22/02 z dnia 05 grudnia 2002 r. [Dz. U. Woj, Zachodniopomorskiego Nr 1 poz. 9,

-        nr: 113/48, 113/49, zostały ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Nr VII/79/07z dnia 31 maja 2007 r. [Dz. U. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 81 poz. 1299J,

-        nr: 47/6, 69/10, 67/1, 67/3, 69/11, 71/1, 71/2, 71/3, 75/1, 75/8, 80/7, 81/1, 82/8, 113/89, 113/142, 113/143, cz. 306, 307, 309, zostały ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Nr IX/146/03 z dnia 16 października 2003 r. [Dz. U. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 104 poz. 1750],

-        nr 911/14, została ujęta w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Nr 111/46/02 z dnia 30 grudnia 2002 r. [Dz. U. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 3 poz, 67],

-        Działki nr: 217/1, 257/48, 257/49, 257/51, 257/55, 257/65, położone w obrębie ewidencyjnym Mierzyn 3 oraz działki nr: 153/1, 151/1, 152/1, 149/7, 320, położone w obrębie ewidencyjnym Mierzyn 1, zostały ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Nr IX/158/03 z dnia 16 października 2003 r. [Dz. U. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 108, poz. 1820].

-        Działki nr: 156/1, 156/2, 364/175, 364/234, 364/252, 364/220, cz. 364/221, cz. 560, położone w obrębie ewidencyjnym Mierzyn 1 zostały ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Nr III/41/02 z dnia 30 grudnia 2002 r. [Dz, U. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 3, poz. 62 z 2003 r.].

W związku z powyższym wnioskowana inwestycja na tych działkach zostanie zlokalizowana w oparciu o wypis i wyrys z ww. obowiązujących miejscowych planach. Pozostałe działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Dla działek nr 1/3, 1/5, 2 obręb Szczecin 2091 i 24/2, 26/2, 30/2, 35/11, 35/12, 35/13, 35/14, 35/15, 35/16, 36/1, 36/7, 30/2, 35/21 obręb Szczecin 2092 zostanie ustalona lokalizacja inwestycji celu publicznego.

Analizowane przedsięwzięcie, z uwagi na swój charakter, nie zalicza się do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia awarii, w rozumieniu art. 248 ustawy Prawa ochrony środowiska.

W przypadku planowanego przedsięwzięcia, ponadnormatywne oddziaływania nie będą występowały poza granicami terenu przedsięwzięcia. Tym bardziej nie wystąpi negatywne oddziaływanie transgraniczne.

Organ nie stwierdził konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenie na budowę. Rozstrzygając wziął pod uwagę następujące okoliczności:

¾    informacje zawarte w raporcie pozwalają wystarczająco ocenić oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko,

¾    nie będzie występować potrzeba ustanowienia ograniczonego obszaru,

¾    nie występuje oddziaływanie przedsięwzięcia na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków zwierząt lub ich siedlisk objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody, przy zachowaniu warunków nałożonych w niniejszej decyzji.

Przedsięwzięcie realizowane w wariancie przeanalizowanym w raporcie pozwala na realizację polityki zrównoważonego rozwoju polegającego na zaspokojeniu potrzeb mieszkańców gminy Dobra i lewobrzeżnego Szczecina, z jednoczesną ochroną środowiska naturalnego. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na poprawę dostępności do kanalizacji deszczowej w m. Mierzyn, redukcję zanieczyszczeń gleby, wód podziemnych oraz powierzchniowych, a także

poprawę warunków sanitarnych i bytowych mieszkańców Mierzyna.

Jest to przedsięwzięcie proekologiczne, poprawiające komfort życia i jakość obsługi technicznej w zakresie usług komunalnych mieszkańców opisywanego terenu, zatem nie powinno ono generować konfliktów społecznych w trakcie realizacji i późniejszej eksploatacji systemu kanalizacyjnego.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.     POUCZENIE  

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji wymienionych w art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

                              Załączniki:
  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś
  Otrzymują:
  1. BP INBUD S.C., ul. Dąbrowskiego 1a, 70-100 Szczecin
  2. A/a. 
  3. Pozostałe strony postępowania (art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r Kodeks postępowania administracyjnego [Dz.U. Nr 98 poz. 1071, z późn. zmianami],powiadomienie poprzez obwieszczenie w sposób zwyczajowo przyjęty)

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie,ul. Jagielońska 32, 70-382 Szczecin.
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Policach, ul. Kresowa 14.
  3. Urząd Miasta Szczecin, Plac Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin
     Załącznik nr 1 do decyzji znak WSO.Oś.MM-7627-23/09/10 z dnia  

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko   (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)

 

1.      Planowane przedsięwzięcia obejmuje budowę kanalizacji deszczowej grawitacyjnej w zlewni cieku Wierzbak, zbiornika retencyjnego ZB14 wraz z drogą dojazdową, separatora do podczyszczania wód deszczowych,      przepompowni ścieków komunalnych.

2.      Teren objęty opracowaniem położony jest w Mierzynie i w Szczecinie. Projekt obejmuje część miejscowości Mierzyn ograniczoną od północy ul. Komercyjną, Nasienną , Topolową i Wykopaliskową , od wschodu ul. Spółdzielców, od południa ul. Welecką, Długą, Prostą i od zachodu ul. Zeusa. Z całej powierzchni zlewni Mierzyna wynoszącej 716ha opracowywany projekt przewiduje wykonanie odwodnienia dla terenu o powierzchni 187ha.Na terenie Szczecina obejmuje obszar o zabudowie wielorodzinnej, jednorodzinnej oraz o charakterze usługowym. Projektowana inwestycja przebiega wzdłuż drogi krajowej nr 10 – ul. Ku Słońcu oraz ul. Hrubieszowskiej, Lubelskiej i Sandomierskiej.

3.      Lokalizacja zbiornika retencyjnego ZB14 na terenie istniejącej oczyszczalni ścieków w Mierzynie spowodowała konieczność jej likwidacji i zaprojektowanie w jej miejsce przepompowni ścieków sanitarnych, która dopływające do oczyszczalni ścieki przetłoczy do kanalizacji sanitarnej Miasta Szczecina (do ul. Sandomierskiej).W celu zasilenia w energię elektryczną przepompowni ścieków wykonana zostanie linia kablowa 0,4 kV z istniejącego na terenie oczyszczalni ścieków słupa linii napowietrznej 15kV.

W celu umożliwienia dojazdu do zbiornika wykonana zostanie droga wewnętrzna od ul. Wykopaliskowej. Ponadto z uwagi na dużą średnicę i dość głębokie posadowienie kanału deszczowego w ul. Nasiennej postanowiono wykonać brakujące odcinki kanalizacji sanitarnej w omawianej ulicy z przykanalikami wyprowadzonymi do granic dróg wewnętrznych przewidzianych w miejscowym planie zagospodarowania.

W ramach opracowania przewidziano również rozwiązanie kolizji z istniejącym uzbrojeniem podziemnym i nadziemnym obejmujące przestawienie słupa linii napowietrznej 15kV, przebudowę sieci wodociągowej, gazowej, kanałów sanitarnych i kabli energetycznych.

4.      Kolektory deszczowe o średnicy od 1,0m do 1,60 m oraz 0,90m i 0,70m zaprojektowano z rur wykonanych z żywic poliestrowych wzmacnianych włóknem szklanym („GRP”), kolektory o średnicy od 0,80m do 1,00m z rur kanalizacyjnych żelbetowych, a pozostałe kanały od0,30m do 0,60m zaprojektowano z rur kanalizacyjnych z PVC. Na kanałach zaprojektowano studzienki rewizyjne z kręgów betonowych o średnicy 120cm i 150cm i 200cm oraz studzienki zintegrowane o średnicy 1,2m wykonane na bazie rur z żywic poliestrowych wzmacnianych włóknem szklanym. Wpusty deszczowe zaprojektowano z kręgów betonowych o średnicy wewnętrznej d = 45 cm z częścią osadnikową klasy D 400. Na terenie istniejącej oczyszczalni ścieków w Mierzynie zaprojektowano zbiornik retencyjny o pojemności czynnej V=9000m3 i głębokości od 2,05m do 2,59m przy wysokości czynnej 1,45m i maksymalnej rzędnej 120,70m n.p.m. Będzie to zbiornik ziemny ze skarpami o pochyleniu 1:1,5 obsadzony mieszanką traw. W dnie zaprojektowano część osadnikową w postaci rowów o głębokości około 30cm i szerokości w dnie 0,40–1,20m. Skarpy zbiornika będą umocnione płytami chodnikowymi o wymiarach 50x50x4cm. Całość umocnienia z płyt chodnikowych na skarpie zakończona zostanie obrzeżem chodnikowym 6x20x100cm oraz 8x30x100cm w dnie zbiornika. Na łukach wykonane zostaną poszerzenia a przy wlocie do ul. Wykopaliskowej i wjeździe na teren zbiornika place manewrowe. Na terenie zbiornika wykonana zostanie droga z płyt Jomb 0,75m x 1,0m.

5.      Zaprojektowano również przepompownię ścieków bezskratkową z pompami zatapialnymi, prefabrykowaną, stanowiącą kompletny obiekt dostarczony na plac budowy. W przepompowni zainstalowane zostaną dwie jednakowe pompy. Jedna z nich będzie pompą rezerwową z zapewnieniem przemienności pracy. Do pomiaru natężenia przepływających ścieków za przepompownią PS1 zaprojektowano studzienkę pomiarową T2 (śr.120cm), z umieszczonym w jej wnętrzu czujnikiem pomiarowym.

6.       Rurociąg tłoczny wykonany zostanie z rur PE100 PN6 o średnicy 200mm o złączach zgrzewanych i długości L = 1650m. Na rurociągu zaprojektowane zostały studzienki rewizyjne, odpowietrzające i odwodnieniowe o średnicy 120 cm betonowe. Składają się one z włazu kanałowego typu ciężkiego oraz prefabrykowanych elementów tj.: komory betonowej, kręgów betonowych, płyty przejściowej, płyty pokrywowej, pierścieni dystansowych. Rurociąg tłoczny zostanie wyprowadzony od projektowanej przepompowni ścieków i zostanie włączony do studzienki rozprężnej usytuowanej w ul. Sandomierskiej, przed wlotem do istniejącego kolektora sanitarnego o śr. 0,60m. Trasa rurociągu tłocznego przebiega wzdłuż istniejących ulic po terenach Gminy Dobra i Miasta Szczecina.

7.       Istniejące na terenie oczyszczalni ścieków kanały sanitarne zostaną przełączone do projektowanej przepompowni ścieków. Zaprojektowano również odcinki kanałów sanitarnych umożliwiające w przyszłości podłączenie nowych kanałów, które zostaną zaprojektowane na terenie zlewni przewidzianej do obsługi przez projektowaną przepompownię.

Kanały sanitarne wykonane zostaną z rur PVC litych o złączach kielichowych na uszczelkę gumową o następujących długościach:

          - śr. 0,30 m - L = 9m

          - śr. 0,25 m - L = 10m

          - śr. 0,20 m - L = 132m.

8.      Planuje się wykonywanie kanalizacji deszczowej w następujących technologiach:

a)      ?                                                  budowa kanalizacji deszczowej w wykopach otwartych,

b)     budowa kanalizacji deszczowej metodami bezwykopowymi (przeciski, przewierty i mikrotunel).

Budowa kanalizacji metodami bezwykopowymi pozwala na zminimalizowanie robót ziemnych, odwadniających, drogowych (rozbiórki i odtworzenia nawierzchni) ponieważ są one ograniczone wyłącznie do wykonania komory startowej i odbiorczej.

9.      Z uwagi na kolizje z projektowanymi kanałami deszczowymi przewiduje się przebudowę następujących odcinków kanalizacji sanitarnej:

-         w drodze wewnętrznej – działka nr 113/78 - kanał śr. 0,20 m o długości L = 57,5 m,

-         w ul. Topolowej przy skrzyżowaniu z ul. Macieja - kanał śr.0,20 m o długości L=11 m,

-         w ul. Nasiennej – kanały śr.0,315m o długości L=103,8 m; śr.0,25m -L=14,5 m; śr.0,20m -L=238,6 m; śr.0,16m -L=6,2m,

-         w ul. Akacjowej – przykanalik śr.0,16 m o długości L=5,8 m,

-         w ul. Długiej i ul. Majowej – kanał śr.0,20 m o długości L=33,6 m,

-         w ul. Długiej – przykanalik śr.0,16 m o długości L=11 m,

-         w ul. Majowej – kanał śr.0,20 m o długości L= 44,8 m, przykanalik śr.0,16 m – L=3,7m

-         w ul. Wierzbowej – kanał śr.0,16 m o długości L= 68,9 m,

-         w ul. Akacjowej – przykanalik śr.0,16 m o długości L=5 m,

-         w ul. Brzozowej – przykanalik śr.0,16 m o długości L=4 m,

 

Z uwagi na kolizje z projektowanymi kanałami deszczowymi przewiduje się przebudowę następujących odcinków sieci wodociągowej:

-         w ul. Komercyjnej - wodociąg śr.160mm o długości L= 143,9m; śr. 110mm - L= 77,8m,

-         w ul. Majowej - wodociąg śr.110mm o długości L= 61,3m; śr.90mm - L= 5,4m,

-         w ul. Brzozowej w rejonie skrzyżowania z ul. Leszczynową i ul. Akacjową - wodociąg śr.110mm o długości L= 84m,

-         w ul. Krzywej - wodociąg śr.110mm o długości L= 31,6m; śr.32mm - L= 5,8m,

-         w ul. Długiej - wodociąg śr.40mm o długości L= 2,2m; śr.32mm - L= 7,2m. 

 

Z uwagi na kolizje z projektowanymi kanałami deszczowymi przewiduje się przebudowę następujących odcinków sieci gazowej:

-       w ul. Majowej – gazociąg de125mm PE ś/c o długości L= 79m; de 90mm PE n/c – L= 41,9m

-       w ul. Prostej – gazociąg de 90mm PE n/c o długości L= 84,9m; de 32mm PE n/c – L = 2m,

-     w ul. Długiej – gazociąg de125mm PE n/c o długości L= 39,8m; de 63mm PE n/c – L = 7,1m

-                    w ul. Krzywej – gazociąg de 125mm PE n/c o długości L= 19,8m, de 90mm PE n/c – L = 65,3m.

 

10. W fazie budowy realizacja przedsięwzięcia będzie wymagała wykorzystania energii w postaci paliw do środków transportu i maszyn budowlanych oraz materiałów budowlanych.

W fazie eksploatacji przedsięwzięcie wymagało będzie odprowadzenia podczyszczonych ścieków opadowych do rowów melioracyjnych i wód powierzchniowych.

11. Eksploatacja sieci kanalizacji deszczowej nie jest związana z emisją gazów i pyłów do powietrza ani z emisją hałasu do środowiska. W trakcie realizacji robót związanych z realizacją planowanego przedsięwzięcia będzie występować okresowa emisja następujących rodzajów zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego: pyłów, zanieczyszczeń gazowych i węglowodorów itp. W fazie budowy występować będzie jedynie emisja hałasu z samochodów transportujących materiały budowlane i sprzętu pracującego na budowie. Na całej długości projektowanego uzbrojenia przewiduje się wykonanie wykopów częściowo ręcznie i częściowo mechanicznie.

12. Planowana inwestycja nie koliduje z jakimikolwiek formami ochrony przyrody, określonymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody (Dz. U. 2004 Nr 92 poz. 880 z późn. zm.).

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Łukasz Dziuban

Data wytworzenia:
16 mar 2010

Osoba dodająca informacje

Łukasz Dziuban

Data publikacji:
16 mar 2010, godz. 23:52

Osoba aktualizująca informacje

Łukasz Dziuban

Data aktualizacji:
18 mar 2010, godz. 08:00