Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Dobra

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Obwieszczenie do stron II

Dobra, dnia 13 października 2009 roku
Nasz znak: WSO. Oś. MM – 7627 –20/09

                                       Obwieszczenie do stron

Na podstawie art.49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98 Poz. 1071 z późniejszymi zmianami) oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227) Wójt Gminy Dobra zawiadamia strony, iż w dniu 12 października 2009 wydał postanowienie Wójta Gminy w sprawie braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej od przepompowni „Nowa” w Mierzynie do oczyszczalni ścieków w Redlicy” o następującej treści:

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 63 ust. 1 i 2 i art. 65 ustawy z dnia 3 października 2008 roku
o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, poz. 1227), w nawiązaniu do § 3 ust.1, pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 92, Poz. 769, z późniejszymi zmianami) oraz art. 123 kpa,

postanawiam
nie stwierdzić potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie oddziaływać na środowisko pod nazwą „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej od przepompowni „Nowa” w Mierzynie do oczyszczalni ścieków w Redlicy”.


UZASADNIENIE

W oparciu o § 3 ust 1 pkt. 72a Rozporządzenia Rady Ministrów dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 roku Nr 257, Poz. 2573, z późniejszymi zmianami) i Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych
z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2007, Nr 158, poz 1105) ustalono, że planowana inwestycja zaliczana jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
W oparciu o art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227), zgodnie
z wnioskiem Zakładu Inżynierii Wodno - Ściekowej PROJEKT Spółka z o.o., zwrócono się z zapytaniem do organu ochrony środowiska Starostwa Powiatowego i Powiatowego Inspektora Sanitarnego, czy istnieje obowiązek przeprowadzenia procedury oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Starosta Policki w postanowieniu z dnia 10 sierpnia 2009 roku (data wpływu do urzędu) znak: SR.AR.7633-15.1/09, wyraził opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Policach pismem z dnia 25 sierpnia znak: PS.NZ.4071-28/09, wydał opinię sanitarną, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.
W dniu 27 sierpnia 2009 roku zgodnie z art. 61 § 4 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98 poz. 1071, z późn. zmianami), w powyższej sprawie została obwieszczona przez Wójta Gminy Dobra informacja o wszczęciu postępowania w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia i uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Niniejsza informacja została udostępniona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Dobrej oraz wywieszona na tablicy ogłoszeń
w siedzibie Urzędu Gminy w Dobrej oraz Wołczkowie i ogłoszona poprzez obwieszczenie w pobliżu miejsc planowanego przedsięwzięcia.
24 sierpnia 2009 roku do Urzędu wpłynął wniosek Zakładu Inżynierii Wodno- Ściekowej Projekt Sp. z o.o. z prośbą o uwzględnienie we wniosku dwóch kolejnych działek o nr 10/1 obręb Skarbimierzyce oraz 5/12 obręb Redlica, które zostały wcześniej pominięte w opisie przedsięwzięcia. W związku z w/w wnioskiem zwrócono się ponownie do organów ochrony środowiska z zapytaniem, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W odpowiedzi w dniu 21 września 2009 roku do Urzędu wpłynęła opinia sanitarna od Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, w której ponownie nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia przy uwzględnieniu nowych działek. Starosta Policki natomiast uchylił poprzednie postanowienie pismem znak SR.AR/7633-D/15.1.b/09 z dnia 11 września 2009 roku (23 września 2009 data wpływu do urzędu) i wznowił postępowanie postanowieniem znak;SR.AR.7633-D/15.1.a/09.W rezultacie Starosta Policki wydał postanowienie z dnia 30 września 2009 roku, w którym wyraził opinię , że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Zgodnie z art. 65 ust.3 w/w ustawy uzasadnienie postanowień , o których mowa w art. 63 ust. 1 i 2, niezależnie od wymagań wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego, powinny zawierać informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1, uwzględnionych przy wydawaniu pozwoleń.
1) Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
Przedsięwzięcie stanowi budowa kanalizacji sanitarnej od przepompowni „Nowa” w Mierzynie do oczyszczalni ścieków w Redlicy o długościach:
- siec tłoczna - 2363,00 m,
- siec grawitacyjna Ø400 (siec główna) - 2177,50 m,
- ilość studni na sieci - 57 sztuk,
- ilość przepompowni ścieków - 1 sztuka.
Przedsięwzięcie będzie prowadzone na terenie działek:
15/3, 15/4 – obręb ewidencyjny 0009 Mierzyn 2,
3/23, 4/23, 6/15, 308, 748/35 – obręb ewidencyjny 0008 Mierzyn 1,
2, 5, 6, 7,10/1, 11 - obręb ewidencyjny 0013 Skarbimierzyce,
31/3, 71 - obręb ewidencyjny 0001 Bezrzecze,
1, 4, 5/14, 5/12, 5/15, 5/36, 5/37, 5/38, 9/12, 20, 23/1, 24 - obręb ewidencyjny 0011 Redlica,
Przepompownia PS NOWA 1 zlokalizowana na działce z numerem ewidencyjnym gruntu 15/4 (własność gminy Dobra)– z drogi gruntowej z numerem ewidencyjnym gruntu 308 (własność gminy Dobra).
Dotychczas teren przez, który będzie przebiegała inwestycja stanowiły drogi gminne, tereny rolne, laki, zabudowa jednorodzinna i zagrodowa. Po zakończeniu realizacji inwestycji teren poza obiektami kubaturowymi zostanie przywrócony do stanu pierwotnego.
Celem budowy sieci kanalizacyjnej jest uzbrojenie terenu w przepompownie główna przesyłająca ścieki pochodzące z miejscowości Mierzyn i Skarbimierzyce do oczyszczalni ścieków w Redlicy.
Inwestycja swoim zakresem obejmuje budowę następującej infrastruktury podziemnej:
1. grawitacyjna kanalizacja sanitarna – projektowana z rur kielichowych PVC gładkich, o całkowitej długości 2177,50 mb,
2. kolektory tłoczne kanalizacji sanitarnej – projektowane z rur PE100 PN10 SDR17 o średnicach wynikających z obliczeń technicznych o całkowitej długości 2363,00 mb,
3. przepompownie ścieków z typowych prefabrykowanych elementów z polimerobetonu,
4. studnie rewizyjne sieciowe z kręgów betonowych.
Wykopy zostaną wykonane sposobem mechanicznym i ręcznym ze ścianami prostymi o szerokości dna 1,20 m z zastosowaniem pełnych prefabrykowanych wzmocnień. Projektuje sie prowadzenie grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej oraz kolektorów tłocznych na odcinkach równoległych w jednym wykopie. Przejścia pod drogami wykonane zostaną metoda przycisku w stalowej rurze ochronnej (osłonowej) o odpowiedniej średnicy.
Przewidywana ilości wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw oraz energii:
Szacunkowe zapotrzebowanie na energie wynosi:
• elektryczna – ca 30 kW
• cieplna – brak
• gazowa – brak
• woda – brak.
Ilość ścieków wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej z omawianej zlewni wyniesie w najbliższym czasie średnio dobowo – 380 m3/d. Przewidywana ilość ścieków w perspektywie wynosi średnio dobowo – 430 m3/d. Ścieki wprowadzone zostaną do zbiorczego systemu kanalizacyjnego i skierowane na oczyszczalnie ścieków w Redlicy w celu oczyszczenia. Ścieków technologicznych brak.
W trakcie realizacji robót związanych z realizacją planowanego przedsięwzięcia będzie występować okresowa emisja następujących rodzajów zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego: pyłów, zanieczyszczeń gazowych i węglowodorów itp. Nie przewiduje się kumulowania oddziaływań na skutek realizacji inwestycji.
W fazie budowy występować będzie jedynie emisja hałasu z samochodów transportujących materiały budowlane i sprzętu pracującego na budowie.
Ostatnim z zagrożeń są odpady powstające z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz drogowych.
W myśl przepisów art. 248 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć o ryzyku wystąpienia awarii, przy uwzględnianiu używanych substancji i stosowanych technologii. Elementy, z których zaprojektowana zostanie siec oraz jej uzbrojenie charakteryzować będzie się odpowiednią wytrzymałością mechaniczna na obciążenia, odpornością chemiczna, termiczna i biologiczna na wpływy środowiska gruntowego oraz odpowiednia trwałością.

2) Usytuowanie przedsięwzięcia:
Siec lokalizuje sie w następujący sposób:
• grawitacyjna kanalizacja sanitarna – przebiegać będzie wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych, w granicach posesji oraz w pasie technicznym dróg i ich poboczy;
• studnie rewizyjne
• kolektory tłoczne kanalizacji sanitarnej – przebiegać będą w pasie dróg i ich poboczy oraz na terenie posesji prywatnych.
Na terenie inwestycji nie występują obszary wodno - błotne oraz inne obszary
o płytkim zaleganiu wód podziemnych, brak również obszarów górskich, wybrzeży, stref ochronnych ujęć wód, obszarów Natura 2000, obszarów sklasyfikowanych lub chronionych przez ustawodawstwo Państw Członkowskich, specjalnych stref chronionych wyznaczonych przez Państwa Członkowskie zgodnie krajobrazie dyrektywą 79/409/EWG i 92/43/EWG, obszarów o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
Planowana inwestycja nie koliduje z jakimikolwiek formami ochrony przyrody, określonymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody (Dz. U. 2004 Nr 92 poz. 880 z późn. zm.).

3) Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego przedsięwzięcia:

W fazie budowy potencjalnie wystąpić mogą następujące emisje: z zapylenia, hałasów i drgań od środków transportu i sprzętu budowlanego, emisja zanieczyszczeń z silników tych urządzeń, itp.W fazie realizacji przedsięwzięcia największa intensywność gazów i pyłów do powietrza pochodzić będzie ze środków transportu i maszyn budowlanych oraz w wyniku przemieszczania ziemi z wykopów.
W fazie tej należy liczyć się z występowaniem następujących negatywnych oddziaływań:
- zwiększona emisja zanieczyszczeń gazowych, zawartych w spalinach maszyn i pojazdów pracujących na budowie.
- zwiększona ilość pyłów, związana z transportem i wykorzystaniem na budowie materiałów sypkich oraz intensywniejszym ruchem pojazdów po terenie budowy,
- emisja niewielkich ilości węglowodorów i substancji zapachowo-czynnych.
Emisja ta nie stanowi istotnego zagrożenia dla środowiska. Wymienione emisje są typowe dla okresu budowy i znikną one wraz z zakończeniem prac inwestycyjnych. Ograniczenie emisji w czasie prowadzenia budowy nastąpi poprzez dobór właściwego sprzętu i pojazdów oraz prawidłową ich eksploatację jak również poprzez prawidłową organizację pracy.
W trakcie budowy przedsięwzięcia wystąpią okresowe oddziaływania akustyczne powodowane pracą maszyn drogowych i pojazdów transportowych. Sprzęt jaki użyty zostanie do robót drogowych jest zawsze podczas pracy źródłem emisji hałasu. Oddziaływanie to obejmie jednak stosunkowo krótki okres czasu. Generalnie, prace wykonywane przy użyciu ciężkiego sprzętu (o wysokim poziomie emisji hałasu) mogą powodować przekroczenia wartości dopuszczalnych w porze nocnej, dlatego w rejonach zabudowy chronionej prace te powinny być prowadzone wyłącznie w porze dziennej. Oddziaływanie to ma charakter okresowy, związany wyłącznie z etapem realizacji przedsięwzięcia. Uciążliwości te ustąpią wraz z zakończeniem realizacji przedsięwzięcia. W fazie budowy wytwarzane będą odpady, których właściwe zagospodarowanie ograniczy wpływ etapu budowy na środowisko gruntowo-wodne. W trakcie prowadzenia prac budowlanych prowadzone będą również w niezbędnym zakresie prace ziemne. Wiązać się to będzie z „wytworzeniem” odpadów należących do 17 grupy wg rozporządzenia MŚ z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. Nr 112, poz. 1206) – odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej. Należy również zaznaczyć, iż wykopy będą prowadzone nie tylko przy użyciu sprzętu mechanicznego ale również ręcznie, co znacznie wpłynie na zmniejszenie wszelkich emisji do środowiska.
W fazie eksploatacji przedsięwzięcia, z uwagi na jego charakter, nie będą wytwarzane
ścieki technologiczne. Inwestycja nie będzie źródłem emisji pyłów i gazów. Klimat akustyczny tego terenu kształtowany będzie przez ruch komunikacyjny odbywający się na danym terenie. Zagospodarowanie odpadów powstających w wyniku skumulowania ścieków surowych w jednym miejscu nastąpi na terenie oczyszczalni ścieków w Redlicy. Ilości odpadów w ściekach doprowadzanych w zakładanej w perspektywie ilości 430 m3/d, z wykorzystaniem projektowanej sieci kanalizacyjnej wyniosą szacunkowo:
1) Skratki (zanieczyszczenia stałe w ściekach) w ilości ca 94 l/d,
2) Piasek (oraz inna zawiesina mineralna ze ścieków np. popiół),
3) Osad nadmierny (odwodniony i zhigienizowany) w ilości ca 140 kg/d.
Ze względu na charakter przedsięwzięcia nie wystąpi jego transgraniczne oddziaływanie na środowisko.

Celem budowy sieci kanalizacyjnej jest uzbrojenie terenu w przepompownie główna przesyłającą ścieki pochodzące z miejscowości Mierzyn i Skarbimierzyce do oczyszczalni ścieków w Redlicy. Budowa sieci kanalizacyjnej zapewni zorganizowane oczyszczanie ścieków oraz ochronę cieków i zbiorników wodnych. Inwestycja znacząco wpłynie na poprawę stanu uzbrojenia terenu i czystości środowiska z uwagi na zbiorowe odprowadzenie ścieków. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie powinno wpłynąć na pogorszenie stanu środowiska i nie będzie negatywnie oddziaływać na ludzi. Zastosowana technologia oraz materiały nie pogorszą stanu środowiska. Zastosowanie przepompowni ścieków z pompami przystosowanymi do przetłaczania ścieków silnie zanieczyszczonych substancjami stałymi oraz hermetycznie zamkniętymi zbiornikami ścieków, które eliminują ich kontakt z otoczeniem pozwala jednocześnie na wyeliminowanie gospodarki skratkami w obrębie przepompowni oraz zatrzymanie substancji złowonnych w granicach ogrodzenia przepompowni. Przedsięwzięcie nie zmieni też przeznaczenia terenu, do którego właściciel ma tytuł prawny.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz opinie obu organów – Starosty Polickiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, zgodnie z którymi przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać negatywnie na środowisko w tym zdrowie i życie ludzi, po uwzględnieniu wszystkich uwarunkowań zawartych w art. 63 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy (uwzględniając jednocześnie wymogi określone w Aneksie III do dyrektywy OOŚ) postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Wójta Gminy w terminie 7 dni od dnia doręczenia pisma.

Z up. Wójta Gminy
mgr Małgorzata Chmielewska
Kierownik Wydziału ds. Obywatelskich

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Łukasz Dziuban

Data wytworzenia:
15 paź 2009

Osoba dodająca informacje

Łukasz Dziuban

Data publikacji:
15 paź 2009, godz. 08:36

Osoba aktualizująca informacje

Łukasz Dziuban

Data aktualizacji:
15 paź 2009, godz. 08:36