Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Dobra

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Obwieszczenie do stron II


!--{PS..0}--> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable { mso-style-parent:""; font-size:10.0pt;"Calibri","sans-serif";}  
Nasz znak: WSO. Oś. MM – 7627 –25/09                             Dobra, dnia 5 października 2009 roku   Obwieszczenie do stron

Na podstawie art.49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98 Poz. 1071 z późniejszymi zmianami) oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227)Wójt Gminy Dobra zawiadamia strony, iż w dniu 29 września 2009 wydał decyzje o umorzeniu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „” o następującej treści:

Decyzja

      Na podstawie art. 104 w związku z art. 105 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r, Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego PROMAR Marcin Rybakiewicz występującego w imieniu Gminy Dobra

orzekam

umorzyć postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Przebudowa ulicy Radosnej w Mierzynie”.

  Uzasadnienie  

                Zgodnie z art. 71 w/w ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Dz 2008 r., Nr 199, poz.1227):

„Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:

1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;

2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.”

                Kwalifikacje przedsięwzięcia przeprowadza się analizując zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. 2004, Nr 257, poz. 2573 z późn.zm).

                W trakcie analizowania wniosku ustalono, że przedmiotowe droga nie należy do dróg publicznych i tym samym nie powinna być kwalifikowane do przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko zgodnie z § 3 pkt. 56rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. 2004, Nr 257, poz. 2573z późn. zm) - zgodnie z którym sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko mogą wymagać drogi publiczne o nawierzchni utwardzonej, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt. 29 i 30, z wyłączeniem ich remontu i przedsięwzięć polegających na budowie, przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce: zjazdu z drogi publicznej, przejazdu drogowego, pasa postojowego, pasa dzielącego, pobocza, chodnika, ścieżki rowerowej, konstrukcji oporowej, przepustu, kładki oraz obiektów i urządzeń wyposażenia technicznego dróg.

Przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych definiują drogę publiczną jako drogę zaliczoną na podstawie w/w ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Ustalenie przebiegu i kategorii drogi publicznej wymaga podjęcia uchwały przez Radę Gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu.

Zgodnie z przedstawioną informacją przedmiotowa droga nie została uchwalona uchwałą Rady Gminy, jako droga publiczna, w związku z tym przedsięwzięcie polegające na przebudowie tej drogi nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących wymagać sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Przedsięwzięcie nie kwalifikuje się również do pkt. 10 e aneksu II Dyrektywy Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997 r. zmieniającej dyrektywę 85/337/EWG w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre publiczne i prywatne przedsięwzięcia na środowisko, ponieważ przedmiotem postępowania nie była budowa drogi lecz przebudowa.Ponadto zakres inwestycji nie powinien być poddany procedurze screeningu, gdyż nie spełnia ona łącznie trzech wskazanych w dokumencie Komisji Europejskiej pn. „Interpretacja definicji niektórych kategorii projektów z aneksu I i II dyrektywy EIA” przesłanek tj. infrastrukturalnego charakteru zadania, charakteru miejskiego oraz potencjalnego, znaczącego oddziaływania na środowisko.

Podczas analizy przedsięwzięcia ustalono, że w ramach jego realizacji zaplanowano przebudowę kanalizacji deszczowej (podłączenie odwodnienia ulicy, zwiększenie średnicy kanału, podczyszczenie na wylocie). Ustalono, iż ta część przedsięwzięcia również nie kwalifikuje się do zapisów w/w rozporządzenia, gdzie w punkcje 72 a jest mowa o kanałach zbiorczych przeznaczonych do zbierania ścieków z co najmniej dwóch kanałów bocznych. W związku z powyższym i ta część przedsięwzięcia zdaniem organu nie kwalifikuje się do przeprowadzenia postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Analizy przedsięwzięcia dokonano pod kątem zapisów art. 63, ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r nr 199 poz. 1227):

1) Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie stanowi inwestycję drogową, polegającą na przebudowie ulicy Radosnej dł. ok. 600m – drogi gminnej dojazdowej - w miejscowości Mierzyn, gmina Dobra.

Planowana inwestycja swoim zakresem obejmuje:

- przebudowę istniejącej nawierzchni betonowej oraz gruntowej na ciąg pieszo-jezdny z kostki betonowej,

- przebudowę kanalizacji deszczowej (podłączenie odwodnienia ulicy, zwiększenie średnicy kanału, podczyszczenie na wylocie),

- wycinkę drzew w pasie drogowym , - wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu.

Inwestycja ma na celu uzyskanie następujących parametrów dla projektowanej drogi klasy D:

- prędkość projektowa – 30 km/h, - ilość jezdni – 1, - ilość pasów ruchu na jezdni – 2, - szerokość pasa ruchu – 2,5m.

Realizacja inwestycji związana będzie z koniecznością wycinki istniejących drzew i krzewów. Odcinek ulicy objętej analizowanym projektem zlokalizowany jest na następujących działkach:

- 52/1 – ul. Radosna - 340/1 – działka wodna (Stobnica) - 307 – ul.Nasienna (rejon skrzyżowania) - 57/92 – ul.Gerarda (rejon skrzyżowania)

Nawierzchnię ulicy Radosnej stanowią na odcinku ok. 420m płyty betonowe, na pozostałym odcinku jest to nawierzchnia gruntowa. Odwodnienie ulicy realizowane jest powierzchniowo, istniejąca kanalizacja deszczowa poprowadzona w pasie drogowym obsługuje wyłącznie działki przyległe – przejmuje wody opadowe z działek prywatnych i nie obsługuje odwodnienia ulicy.

Konstrukcja nawierzchni ciągu pieszo-jezdnego wykonana będzie poprzez ułożenie:

- warstwy ścieralnej z kostki brukowej betonowej układanej na podsypce cementowo piaskowej,

- podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie.

Projektowana przebudowa kanalizacji deszczowej przewiduje odwodnienie drogi za pomocą wpustów do istniejącej kanalizacji deszczowej. Projektowane elementy odwadniające wykonane zostaną z materiału PVC.

W fazie budowy planowane przedsięwzięcie związane będzie z koniecznością dostarczenia wody oraz energii na plac budowy w celu zapewnienia warunków socjalnych. Ze względu na rodzaj inwestycji w fazie eksploatacji drogi nie przewiduje się wykorzystywania wody oraz innych materiałów i paliw.

Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagała wykorzystania paliw i oleiw związku   z pracą sprzętu mechanicznego.

W trakcie realizacji robót związanych z realizacją planowanego przedsięwzięcia będzie występować okresowa emisja następujących rodzajów zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego: pyłów, zanieczyszczeń gazowych i węglowodorów itp.

W fazie budowy występować będzie również emisja hałasu z samochodów transportujących materiały budowlane i sprzętu pracującego na budowie.

Ostatnim z zagrożeń są odpady powstające z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz drogowych.

W fazie eksploatacji prognozuje się, iż emisja zanieczyszczeń do powietrza zredukuje się przez wzgląd na znaczną poprawę warunków jazdy, lepszą jakość jezdni, co wiąże się z płynną pracą silników i mniejszym zużyciem paliwa. Występować będzie również niezorganizowana emisja hałasu z pojazdów poruszających się po jezdni. Ponieważ realizacja inwestycji nie zmieni przeznaczenia terenu i jego dotychczasowego wykorzystania można założyć, że ilość pojazdów poruszających się po drodze będzie zbliżona do tej liczby, jaka jest teraz.

    W myśl przepisów art. 248 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku prawo ochrony środowiska planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć o ryzyku wystąpienia awarii, przy uwzględnianiu używanych substancji i stosowanych technologii.

   

2)       Usytuowanie przedsięwzięcia (lokalizacja przedsięwzięcia):

               

Szatę roślinną na w/w terenie stanowi nieuporządkowana zieleń - drzewa oraz krzewy rosnące wzdłuż istniejącej ulicy. W rejonie bezpośrednio przyległym do przebudowywanej ulicy nie występują gatunki roślin objęte ochroną w rozumieniu przepisów prawa ochrony środowiska w zakresie ochrony świata roślinnego. Istniejąca zieleń koliduje w niektórych miejscach z projektowanym ciągiem pieszo jezdnym.

 Na terenie inwestycji nie występują obszary wodno - błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, brak również obszarów górskich, wybrzeży, stref ochronnych ujęć wód, obszarów Natura 2000, obszarów sklasyfikowanych lub chronionych przez ustawodawstwo Państw Członkowskich, specjalnych stref chronionych wyznaczonych przez Państwa Członkowskie zgodnie krajobrazie dyrektywą 79/409/EWG i 92/43/EWG, obszarów o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Planowana inwestycja nie koliduje z jakimikolwiek formami ochrony przyrody, określonymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody (Dz. U. 2004 Nr 92 poz. 880 z późn. zm.).

 

3)       Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego przedsięwzięcia:

W trakcie realizacji robót związanych z realizacją planowanego przedsięwzięcia będzie występować wyłącznie niezorganizowana i okresowa emisja następujących rodzajów zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego:

- pyłów z operacji związanych z prowadzeniem robót ziemnych, transportem oraz wykorzystaniem materiałów sypkich i pylastych jak też tzw. emisja wtórna w wyniku przejazdów samochodów i maszyn budowlanych;

- zanieczyszczeń gazowych – w związku ze spalaniem oleju napędowego w silnikach samochodowych i maszyn budowlanych;

Będą to krótkotrwałe i lokalne oddziaływania na powietrze, typowe dla tego rodzaju robót budowlano – montażowych. Znikną one całkowicie po zakończeniu robót. W fazie eksploatacji budowanej drogi będzie występować wyłącznie niezorganizowana emisja zanieczyszczeń związana ze spalaniem paliw w poruszających się po niej pojazdach (głównie dwutlenek azotu i tlenek węgla). Realizacja inwestycji poprzez małe natężenie ruchu związane z dojazdem do zabudowy mieszkalnej, odpowiednie parametry techniczne oraz ulepszoną nawierzchnię zapewni maksymalną płynność poruszających się po drodze pojazdów, co z kolei przyczyni się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza.

W fazie budowy występować będzie jedynie emisja hałasu z samochodów transportujących materiały budowlane i sprzętu pracującego na budowie. Będzie to emisja okresowa oraz występująca wyłącznie w porze dziennej. Organizacja placu budowy powinna zapewnić nie tylko sprawne przeprowadzenie prac budowlanych, ale również ograniczenie uciążliwości powodowanych emisją hałasu. Możliwe jest to do realizacji poprzez zastosowanie nowoczesnego sprzętu o niskim poziomie emitowanego hałasu, oraz prowadzenie prac emitujących hałas powyżej 70 dB (A) tylko w porze dziennej. Eksploatacja dróg spowoduje określone oddziaływanie hałasu emitowanego do otaczającego środowiska, spowodowanego przez ruch pojazdów przemieszczających się na tej trasie. Natężenie hałasu uzależnione będzie od pory dnia – większe w porze dziennej, mniejsze w porze nocnej.

W trakcie eksploatacji dróg zagrożeniem dla środowiska gruntowo – wodnego mogą być ścieki opadowe. Zazwyczaj są one zanieczyszczone substancjami ropopochodnymi oraz zawiesiną ogólną. Ilość wód opadowych zależy od intensywności i czasu trwania opadów, ukształtowania terenu, natężenia ruchu oraz wielkości odwodnienia terenu.

W ramach analizowanego przedsięwzięcia przewiduje się odwodnienie poprzez istniejącą kanalizację deszczową, do której zostaną przyłączone wpusty uliczne. Przed wylotem kanalizacji do Stobnicy zastosowane zostaną urządzenia podczyszczające (pozwalające zachować obowiązujące standardy emisji).

Wszystkie odpady powstałe na etapie eksploatacji drogi powinny być przekazywane do odzysku lub unieszkodliwiania podmiotom, które uzyskały zezwolenie właściwego organu na prowadzenie działalności w zakresie gospodarki odpadami, chyba że taka nie wymaga uzyskania zezwolenia. Odpady, których nie da się wykorzystać lub wykorzystanie jest nieuzasadnione należy wywieźć na składowisko odpadów.

Większość z oddziaływań będzie miało charakter okresowy, bardziej wzmożony na etapie realizacji inwestycji i dużo mniejszy podczas eksploatacji. Na etapie realizacji wyszczególniono emisję lotnych związków organicznych i pyłów, której powodem będą maszyny pracujące na budowie i transportujące materiały budowlane, wspomniano również o emisji hałasu, której źródłem będzie również sprzęt budowlany. Prawdopodobieństwo utrzymywania się tych emisji na tym samym poziomie po zakończeniu realizacji inwestycji jest znikome.

Z uwagi na skalę, rodzaj oraz użytkowanie istniejącej drogi nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

  Biorąc pod uwagę powyższe organ orzekł jak w sentencji.     Pouczenie

                Od niniejszej decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra w terminie 14 dni od dnia doręczenia.

Z up. Wójta

                                                                                                                                     Małgorzata Chmielewska

                                                                                                           Kierownik Wydziału ds. Obywatelskich

  Otrzymują:

1.        PROMAR Marcin Rybakiewicz Warzymice 72/10, 72-005 Przecław

2.        Starostwo Powiatowe, ul. Tanowska 8, 72-010 Police

3.        Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, ul. Kresowa 14, 72-010 Police

4.        A/a.

 

Zgodnie z art. 49 KPA ”Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia”.                                       

Obwieszczenie podano do wiadomości stron na stronie www.bip.dobraszczecinska.pl oraz na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy i tablicy ogłoszeń sołeckich.

   

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Rozalia Adamska

Data wytworzenia:
08 paź 2009

Osoba dodająca informacje

Rozalia Adamska

Data publikacji:
08 paź 2009, godz. 19:20

Osoba aktualizująca informacje

Rozalia Adamska

Data aktualizacji:
08 paź 2009, godz. 19:20