Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Dobra

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Obwieszczenie do stron

Nasz znak: WSO.Oś.MM – 7627 –14/10                                                                                              Dobra, dnia 6 września 2010 roku

 

Obwieszczenie do stron

Na podstawie  art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98 Poz. 1071 z późniejszymi zmianami) oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227) Wójt Gminy Dobra zawiadamia strony, iż w dniu 16 lipca  2010 roku wydał postanowienie w sprawie braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa drogi gminnej i chodnika z kostki betonowej – ulica Kaczeńcowa w miejscowości Dobra, zlokalizowanej na działkach nr 216/3, 781, 798, 224/2 obręb Dobra” o następującej treści:

 

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 63 ust. 1 i 2 i art. 65 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227 z późn. zm.), w nawiązaniu do § 3 ust.1  pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 roku Nr 257, Poz. 2573, z późniejszymi zmianami) oraz art. 123 kpa,

postanawiam

nie stwierdzić potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie oddziaływać na środowisko pod nazwą: „Budowa drogi gminnej i chodnika z kostki betonowej – ulica Kaczeńcowa w miejscowości Dobra, zlokalizowanej na działkach nr 216/3, 781, 798, 224/2 obręb Dobra”.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2010 roku inwestor przedłożył wniosek na decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację w/w przedsięwzięcia przedkładając jednocześnie:

1.  kartę informacyjną przedsięwzięcia;

2.  kopie mapy ewidencyjnej działek poświadczoną przez właściwy organ;

3.  wypis z rejestru gruntów;

4.  upoważnienie.

Zgodnie z art. 64 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227 z późn. zm.) dla drogi publicznej nie jest wymagane przedłożenie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W oparciu o § 3 ust 1 pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów dnia  9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 roku Nr 257, Poz. 2573, z późniejszymi zm.) i Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 2007 r. zmieniającego  rozporządzenie w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2007 roku , Nr 158, poz. 1105) ustalono, że planowana inwestycja zaliczana jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Zgodnie z zapisami w/w rozporządzenia – sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko mogą wymagać drogi publiczne o nawierzchni utwardzonej, niewymienione w § 2 ust. 1 pkt. 29 i 30, z wyłączeniem ich remontu i przedsięwzięć polegających na budowie, przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce: zjazdu z drogi publicznej, przejazdu drogowego, pasa postojowego, pasa dzielącego, pobocza, chodnika, ścieżki rowerowej, konstrukcji oporowej, przepustu, kładki oraz obiektów i urządzeń wyposażenia technicznego dróg.

W związku z tym organ przeprowadził kwalifikację przedsięwzięcia wynikającą z Dyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 roku w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre publiczne i prywatne przedsięwzięcia na środowisko - dyrektywa EIA ( ze zm. Dyrektywa Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997roku).

Po analizie w/w dokumentów stwierdzono, że przedsięwzięcie zawarte jest w załączniku II Dyrektywa Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997 roku w grupie przedsięwzięć infrastrukturalnych - pkt. 10 e. Zgodnie z w/w Dyrektywą  planowane przedsięwzięcie może podlegać ocenie wpływu na środowisko.

W toku postępowania w oparciu o art. 64 ust. 1 i 2  ustawy z dnia 3 października  2008  roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z 2008 roku Nr 199, Poz. 1227), zgodnie z wnioskiem pełnomocnika Pana Macieja Kasprzyka, występującego w imieniu inwestora - Gminy Dobra, zwrócono się z zapytaniem do organu ochrony środowiska Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Policach, czy istnieje obowiązek przeprowadzenia procedury oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie postanowieniem znak: RDOŚ-32-WOOŚ.TŚ-6642/33/ak z dnia 3 sierpnia 2010 roku nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Policach pismem znak: PS.NZ.4071-25/10 z dnia 20 sierpnia 2010 roku, również wydał opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.              

Zgodnie z art. 65 ust.3 w/w ustawy uzasadnienie postanowień, o których mowa w art. 63 ust. 1 i 2, niezależnie od wymagań wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego, powinny zawierać informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1, który jest transpozycją załącznika nr III Dyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 roku w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre publiczne i prywatne przedsięwzięcia na środowisko - dyrektywa EIA ( ze zm. Dyrektywa Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997roku oraz Dyrektywą 2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r.).

O braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przesądziły następujące uwarunkowania:

 

 

1)    Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie stanowi inwestycję drogową obejmującą swoim zakresem budowę drogi, chodników oraz zjazdów w ciągu ul. Kaczeńcowej w m. Dobra. W ramach inwestycji wykonana zostanie nawierzchnia jezdni, chodników i zjazdów, a także wybudowany zostanie system odwodnienia wód opadowych – kanalizacja deszczowa odprowadzająca wodę do rowu położonego na końcu drogi, na działce 224/2 w obrębie Dobra.

Odcinek ulicy na którym planowana jest inwestycja posiada nawierzchnię utwardzoną tłuczniem o szerokości około 5,5 metra i przebiega w istniejącym pasie drogowym.

Szerokość zaprojektowanej ulicy wynosić będzie 5,5 m, a szerokość planowanego obustronnego chodnika 1,5 m. Dodatkowo na końcu drogi będzie znajdował się plac manewrowy do zawracania. Konstrukcję nawierzchni jezdni, zjazdów i chodników stanowić będzie warstwa ścieralna z kostki betonowej oraz podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie i piasku.
W miejscach występowania gruntów słabonośnych stosowane będą wzmocnienia podłoża poprzez stabilizację gruntu cementem.

Odwodnienie przedmiotowej  ulicy zrealizowane będzie za pomocą wpustów ulicznych. Wody opadowe odprowadzone będą poprzez osadnik i separator olejów i benzyn ze zintegrowanym osadnikiem i wewnętrznym obejściem hydraulicznym do istniejącego rowu melioracyjnego na działce 224/2 w obrębie Dobra.

Powierzchnia zabudowanej części terenu obejmować będzie ok. 3 tys. m2.

Nie przewiduje się powiązań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami znajdującymi się na analizowanym obszarze.

W fazie budowy do realizacji planowanego przedsięwzięcia zostanie wykorzystana woda  oraz kruszywa naturalne łamane, piasek, beton, podsypka cementowo – piaskowa oraz drobnowymiarowe elementy drogowe betonowe. Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagała wykorzystania paliw i olei w związku  z pracą sprzętu mechanicznego. Natomiast na etapie eksploatacji nie będzie bieżącego wykorzystania wody, surowców, materiałów, paliw, oraz energii.

W trakcie realizacji robót związanych z realizacją planowanego przedsięwzięcia będzie występować:

1. wyłącznie niezorganizowana i okresowa emisja zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego. Emisja ta obejmować będzie zanieczyszczenia następujących rodzajów:

- pyły z operacji związanych z prowadzeniem robót ziemnych, transportem oraz wykorzystaniem materiałów sypkich i pylastych jak też tzw. emisja wtórna w wyniku przejazdów samochodowych i maszyn budowlanych,

- zanieczyszczenia gazowe powstające w związku ze spalaniem oleju napędowego w silnikach samochodowych i maszyn budowlanych. Ilość emitowanych przez nie zanieczyszczeń jest jednak trudna do określenia,

- węglowodorów

- substancji odorogennych.

Będą to krótkotrwałe i lokalne oddziaływania na powietrze, typowe dla tego rodzaju robót budowlanych i  znikną całkowicie po zakończeniu robót.

2. zwiększona emisja hałasu i drgań pochodząca z maszyn i urządzeń, samochodów transportujących materiały budowlane i sprzętu pracującego na budowie. Będzie to emisja okresowa oraz występująca wyłącznie w porze dziennej.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia produkowane będą odpady oznaczone zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27.09.2001 r. w sprawie katalogów odpadów (Dz. U. nr 112 poz. 1206) do następującymi kodami:

•    17 01 01 - odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów,

•    17 01 02 - gruz ceglany,

•    17 01 81 - odpady z remontów i przebudowy dróg,

•    17 02 03 – tworzywa sztuczne

•    17 05 02 - grunt z wykopów,

•    17 05 04 - gleba i ziemia, w tym kamienie inne niż wymienione w 17 05 03,

•    20 03 01 - odpady komunalne zaplecza budowy.

Sposób postępowania z wytwarzanymi odpadami będzie zgodny z zapisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. z 2001 r., Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).

W celu zmniejszenia uciążliwości prace będą wykonywane jedynie w porze dziennej, natomiast sprzęt używany będzie zgodnie z przepisami BHP.

W fazie eksploatacji drogi występować będzie niezorganizowana emisja zanieczyszczeń do powietrza związana ze spalaniem paliw w poruszających się po niej pojazdach. Eksploatacja drogi spowoduje również określone oddziaływanie hałasu emitowanego do otaczającego środowiska, spowodowanego przez ruch pojazdów przemieszczających się na tej drodze. Natężenie hałasu uzależnione będzie od pory dnia – większy w porze dziennej, mniejszy w porze nocnej. Z uwagi na małe natężenie ruchu samochodów, które nie ulegnie zwiększeniu po zakończeniu realizacji inwestycji oddziaływanie to będzie ograniczone.

W wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia nastąpi również uszczelnienie zajmowanej powierzchni, co zapobiegnie przedostawaniu się substancji nieprzyjaznych środowisku do gruntu. Wybudowana sieć kanalizacji deszczowej, usystematyzuje odprowadzenie wód opadowych z jezdni oraz chodników. Wody opadowe będą odprowadzone do rowu poprzez osadnik i separator olejów i benzyn ze zintegrowanym osadnikiem wewnętrznym i obejściem hydraulicznym.

W myśl  przepisów  art. 3 pkt. 23  ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska ( Dz.U.z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn.zm.) -  planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć o ryzyku wystąpienia  awarii, przy uwzględnianiu używanych substancji i stosowanych technologii.

2)    Usytuowanie przedsięwzięcia:

Planowana inwestycja realizowana będzie na działkach nr 216/3, 781, 798 i 224/2 w obrębie Dobra.

Na terenie inwestycji nie występują obszary wodno - błotne brak również obszarów górskich, wybrzeży, stref ochronnych ujęć wód. Planowana inwestycja nie znajduje się na obszarach
o krajobrazie, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. W miejscu realizacji zadania nie występują również obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe bądź archeologiczne. Planowana  inwestycja nie znajduje się na obszarze przylegającym do jezior, nie znajduje się również na obszarze ochrony uzdrowiskowej.

Przedsięwzięcie  zlokalizowane jest poza obszarami Natura 2000 , w odległości ok. 3 km od obszaru objętego programem Natura 2000 – Obszaru Specjalnej Ochrony Ptaków „ Jezioro Świdwie” PLB 320006 i ze względu na swój charakter i lokalizację nie powinno negatywnie oddziaływać na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których powołano ten obszar. Według „Waloryzacji Przyrodniczej Gminy Dobra” w miejscu realizacji inwestycji brak jest stanowisk chronionych roślin i zwierząt oraz obszarów cennych przyrodniczo. Obszar objęty opracowaniem położony jest w pobliżu zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej w m. Dobra, w której zameldowanych jest 2336 osób (stan na rok 2010).

 

3)    Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego przedsięwzięcia:

Zasięg oddziaływania przedsięwzięcia będzie ograniczony do działek, na których będzie ono realizowane, a więc powinno zamknąć się w jej granicach. Ewentualne oddziaływanie na działki bezpośrednio przylegające będzie miało charakter krótkotrwały i zniknie po zakończeniu prowadzenia robót. W czasie realizacji inwestycji mogą nastąpić lokalne zakłócenia w płynności jazdy pojazdów poruszających się  po drodze, jednak nie będą one znaczące ponieważ będą miały one charakter  lokalny i krótkotrwały.

Jak już wcześniej zaznaczono - w trakcie realizacji robót związanych z realizacją planowanego przedsięwzięcia będzie występować wyłącznie niezorganizowana i okresowa emisja pyłów
i zanieczyszczeń gazowych do powietrza atmosferycznego:

Będzie miała miejsce również emisja hałasu, a w trakcie prac będą powstawały odpady charakterystyczne dla tego etapu realizacji. Skutki tych oddziaływań można zmniejszyć poprzez prawidłową organizację prac, zastosowanie najnowszych technologii, sprawnego sprzętu budowlanego oraz prowadzenie prac w porze dziennej.

Realizacja inwestycji zapewni maksymalną płynność poruszających się po ulicy pojazdów, co z kolei przyczyni się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza.

Wszystkie odpady powstałe na etapie eksploatacji ulic powinny być przekazywane do odzysku lub unieszkodliwiania podmiotom, które uzyskały zezwolenie właściwego organu na prowadzenie działalności w zakresie gospodarki odpadami. Odpady, których nie da się wykorzystać lub wykorzystanie jest nieuzasadnione należy wywieźć na składowisko odpadów.

Ze względu na charakter inwestycji i odległość od granic państwa nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

W postanowieniu z dnia 3 sierpnia 2010 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdził, iż materiały dot. planowanego przedsięwzięcia oraz dane na temat elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pozwoliły ocenić w sposób wystarczający jego oddziaływanie na środowisko oraz formy ochrony przyrody. W związku z tym postanowiono odstąpić od nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Policach stwierdził w opinii sanitarnej z dnia 20 sierpnia 2010 roku, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na zdrowie i życie ludzi.

Podsumowując w związku z faktem, że planowane przedsięwzięcie w zakresie drogi dojazdowej nie przewiduje budowy nowego obiektu, a jedynie przebudowę istniejącej infrastruktury drogowej (utwardzenie istniejącej nawierzchni gruntowej), które ściśle związane jest ze zmianą parametrów drogi to należy uznać, że planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko w fazie eksploatacji.

Bardzo duże znaczenie w planowanej budowie ulicy ma poprawa stanu istniejącej nawierzchni gruntowej, posiadającej liczne nierówności powodujące utrudnienia w ruchu. Wady te wywołujące emisję hałasu i drgań zostaną wyeliminowane po przebudowie.

W związku z powyższym można stwierdzić, że eksploatacja przebudowywanej ulicy,
w porównaniu do stanu istniejącego pozwoli na poprawę warunków zamieszkujących w sąsiedztwie ludzi. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie stanu środowiska i nie będzie negatywnie oddziaływać na ludzi. Zastosowana technologia oraz materiały nie pogorszą stanu środowiska. Biorąc powyższe pod uwagę oraz opinie obu organów – Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, zgodnie z którymi przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać negatywnie na środowisko w tym zdrowie i życie ludzi- po uwzględnieniu wszystkich uwarunkowań zawartych w art. 63 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy (uwzględniając wymogi określone w Aneksie III do dyrektywy OOŚ) postanowiono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie nie przysługuje Stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie.

 

Otrzymują:

1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Policach, ul. Kresowa 14.

2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, ul. Jagielońska 32, 70-382 Szczecin.

3. Pani Irena Ziental Kierownik Wydziału ds. Komunalnych i Inwestycji Urzędu Gminy Dobra,

ul. Graniczna 24a, 72-003 Dobra.

4. a/A

 

Do wiadomości:

1.Pozostałe strony postępowania (art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r Kodeks postępowania administracyjnego [Dz. U. Nr 98 poz. 1071, z późn. zm.], powiadomienie poprzez obwieszczenie   w sposób zwyczajowo przyjęty).

 

Łącznie występuje ponad 20 stron, w związku z czym, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. nr 199 poz. 1227), stosuje się przepis art. 49 KPA ”Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia”.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Rozalia Adamska

Data wytworzenia:
08 wrz 2010

Osoba dodająca informacje

Rozalia Adamska

Data publikacji:
08 wrz 2010, godz. 20:29

Osoba aktualizująca informacje

Rozalia Adamska

Data aktualizacji:
08 wrz 2010, godz. 20:29