Nadanie numeru PESEL na wniosek
GDZIE ZAŁATWISZ
Wniosek możesz złożyć w dowolnym urzędzie gminy w Polsce. (pobierz wniosek)
Jeśli wybrałeś Gminę Dobra to wniosek możesz złożyć w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Dobra przy ul. Lipowej 51 w Wołczkowie.
PRZYGOTUJ
1.Wypełniony i podpisany „Wniosek o nadanie numeru PESEL” .
We wniosku wpisz podstawę prawną, z której wynika uzyskanie numeru PESEL oraz udokumentuj dane zawarte we wniosku.
2. Dokumenty:
a) cudzoziemiec o statusie UE* – paszport lub dowód,
b) cudzoziemiec o statusie NUE* i CUE* – paszport,
c) obywatel polski – akt urodzenia, poświadczenie obywatelstwa polskiego.
W przypadku składania wniosku za pośrednictwem poczty do wniosku musisz dołączyć notarialnie potwierdzone kopie ww. dokumentów.
3. W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika:
a) pisemne pełnomocnictwo do złożenia wniosku o nadanie nr PESEL,
b) dowód osobisty pełnomocnika lub ważny paszport,
c) oryginały lub poświadczone kopie dokumentów wymienionych w pkt 2. Dokumenty możesz poświadczyć u notariusza, konsula oraz zgodnie z art. 76a § 2 kodeksu postępowania administracyjnego pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
ILE ZAPŁACISZ
1. Złożenie wniosku o nadanie numeru PESEL – bez opłaty.
2. W przypadku działania przez pełnomocnika – opłata skarbowa za złożenie upoważnienia – 17 zł (nie płacisz za upoważnienie jeśli upoważniłeś małżonka, rodzica, dziadka, pradziadka, wnuka, prawnuka, pełnoletnie dziecko, rodzeństwo).
Możesz zapłacić:
a) kartą płatniczą w WSO w Wołczkowie podczas załatwiania sprawy,
b) gotówką w kasie Urzędu przy Szczecińskiej 16A,
c) przelewem na numer rachunku bankowego
- dla opłaty skarbowej 46 1020 4795 0000 9602 0331 9589
Do wniosku dołącz potwierdzenie dokonania zapłaty.
CZAS OCZEKIWANIA
Po złożeniu kompletnego wniosku, numer PESEL nadawany jest od ręki przy zgłoszeniu na stanowisku – otrzymujesz powiadomienie o nadaniu numeru PESEL.
WAŻNE INFORMACJE
1. Jeśli się meldujesz, to numer PESEL dostajesz podczas zameldowania. Jeśli nie możesz zameldować się, a numer PESEL jest od Ciebie wymagany na podstawie konkretnego przepisu, to możesz złożyć wniosek o nadanie numeru PESEL.
2. Wniosku o nadanie numeru PESEL nie możesz złożyć elektronicznie.
3. Jeśli wniosek zawiera braki, to będziesz wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni. Jeśli nie uzupełnisz braków, to sprawa nie zostanie załatwiona.
4. Jeśli masz dodatkowe pytania, to zadzwoń pod numer telefonu: 91 311 38 03 lub napisz maila: mk@dobraszczecinska.pl
* Status cudzoziemca:
a) UE – cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej,
b) CUE – cudzoziemiec będący członkiem rodziny cudzoziemca, o którym mowa w lit. a, niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej,
c) NUE – cudzoziemiec niewymienionego w lit. a i b.
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2021 r. poz. 510 t.j.)
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz.U. z 2015 r. poz. 1984 t.j.)
Wniosek o nadanie numeru PSEL >> pobierz (pdf)
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Maria Komajda - Kosińska Data wytworzenia:
11 mar 2022
Osoba dodająca informacje
Kinga Kowalewska Data publikacji:
11 mar 2022, godz. 12:53
Osoba aktualizująca informacje
Kinga Kowalewska Data aktualizacji:
22 kwi 2022, godz. 13:20